گزارش ماهانه فردی و یک فایل اکسل پیشنهادی

پیش نوشت:

این پست به نحوی آشتی با وبلاگ نویسی هم هست. هرچند که من از اول اسم اینجا رو گاه نوشت ها گذاشتم. که اگه روز نوشته ها بود حتما الان خیلی بیشتر شرمنده میشدم که چرا انقدر دیر به دیر مینویسم. شاید هم داستان مرغ و تخم مرغه و باید میگفتم روزنوشت ها تا مجبور بشم که نظم در نوشتن رو چاشنی کار کنم. به هرحال، فکر نمیکنم عنوان سایت بتونه چاره نظم باشه. همین که کسی ادعای وبلاگ نویسی میکنه و نمینویسه، خودش مصداق تضاد بین حرف و عمل هست.

به هرحال،

تصمیم گرفتم این پست رو برای آشتی کنان با وبلاگم بهش تقدیم کنم تا بلکه چند ماه غیبت و دوری رو از دلش در بیارم.

 

موفقیت های کوچک، تم سالانه و گزارش ماهانه

اگر حرف های محمدرضا در فایل صوتی که اوایل امسال (۹۷) در وبلاگش منتشر کرد (لینک) رو به خاطر داشته باشید چند توصیه مهم داشت که یکی ش در من اثر کرد. یکی از توصیه ها این بود که برای امسال یک تِم تعریف کنیم. علاوه بر اون در چند پست قبل تر، به کانال تلگرام دکتر محمد فاضلی هم اشاره کرده بود. دکتر فاضلی بسیار به بحث موفقیت های کوچک تاکید داره و کانال جذابی به نام موفقیت های کوچک ایرانیان هم تاسیس کرده که مرورش بسیار انگیزه بخش هست.

من به ذهنم رسید چه خوب که تم امسال رو موفقیت های کوچک اما هدفمند بگذارم. بعد این سوال برام پیش اومد که این موفقیت های کوچک رو کجا ثبت کنم؟ ترکیب همه اینها یک خروجی رو در ذهن من مجسم کرد که تا به امروز به اجراش پایبند بود: ثبت گزارش ماهانه فردی

تعریف گزارش ماهانه فردی برای من چیزی شبیه به اینه: مجموعه ای از سوال ها با خروجی های کیفی که کمک میکنه ما بتونیم با رجوع به فایل های چند ماه قبل، روند تغییر در خودمون رو به طور شفاف تری دنبال کنیم. هرچند که کارکرد دیگرش برای من، متعهدتر شدن به تغییراتی هست که به عنوان چشم انداز ماه بعد در این فایل بهش اشاره میکنم.

 

چرا فکر میکنم گزارش ماهانه فردی چیز خوبیه؟

به نظرم خیلی از ماها همیشه این دغدغه رو داریم که بتونیم تصویری از خودمون توی چند ماه آینده، یا چند سال آینده داشته باشیم. من بعد از تنها شش ماه پر کردن این گزارش فهمیدم که داشتن تصویر شفاف از چیزی که بودیم، اگر مهمتر از داشتن تصویر شفاف از آینده مون نباشه، کم اهمیت تر نخواهد بود. حتی امروز و در آبان ماه سال ۹۷، اگر به من وقت کافی و یک کاغذ و قلم بدن و بگن خوب فکر کن و تمام مدل ذهنی که شش ماه قبل داشتی رو به خاطر بیار و سعی کن اونها رو روی کاغذ بیاری احتمالا موفق نخواهم شد. خصوصا اگر این مدت زمانی فراز یا فرود خیلی محسوسی هم داشته باشم احتمالا قوه تحریف خاطرات من بسیار بیشتر هم به کار می افته.

در واقع وقتی که به ذهنم رجوع میکردم با خودم میگفتم نه، به احتمال زیاد دغدغه ها، شیوه خرج کردن منابع، اولویت هام و … در اردیبهشت ماه، همین هایی بوده که  الان هم هست.

چیزی که منو شگفت زده کرد، مرور این گزارش ها بعد از هفت ماه بود. جزئیات مهمی از زندگی ام که به طور حیرت آوری در حال تغییر بود و من اثر اونها رو در امروزی که هستم حس میکنم. میخوام بگم یه چیزی شبیه درآوردن یک تابع ریاضی هست. اول که بهش فکر میکنی خیال میکنی تابع زندگی ت (اونقدری که میتونی درکش کنی) ۶ ماه یا یک سال پیش هم همین بوده. شبیه یک یک خطای ذهنی هست. چیزی به اسم ساده سازی در یادآوری یا تحریف خاطرات که زیاد بهش اشاره شده و مغز ما به راحتی انجامش میده.

من قبلا برای یکی دو سال به عنوان مهندس اجرایی عمران کار کردم. دو سال خدمت مقدس رو هم در پروژه ی عمرانی و دفتر کنترل پروژه بودم. برای همین،به رقم کناره گیری از دنیای پر طمطراق مهندسین عمران، به دلیل تنظیم گزارشات ماهانه و هفتگی زیاد، هنوز هم به بیماری اکسل دوستی دچارم! (هرچند که دستی در فرمول نویسی و طراحی ها فوق العاده در اکسل ندارم)

همین شد که تصمیم گرفتم این گزارش رو در فایل اکسلی تنظیم کنم و زمان مقرری رو درماه (برای من آخرین جمعه هر ماه) برای تهیه و آرشیو کردن گزارش اختصاص بدم.

دو هفته پیش نسخه مهر ماه رو نوشتم و احساس کردم بعد از هفت ماه پر کردن گزارش ماهانه فردی، بد نیست مطلبی هم در موردش بنویسم.

این گزارش که فایل اکسلش رو برای شما هم گذاشتم، تا امروز برای من بازخورد شخصی بسیار جالبی داشته که چندتاش رو اینجا مینویسم.

۱٫ اول از همه وقتی اولویت ها، دغدغه ها، منابع و هزینه های هرماه رو یادداشت میکنم بهم کمک میکنه تا بتونم تصویری از مثلا ذهنیت خودم در چند ماه گذشته داشته باشم. چرا این برام مهم هست؟ به همون دلیلی که گفتم. حداقل برای من، مشاهده ی روند تغییرات در شیوه تصمیم گیری هام و برداشت های شخصیم از اتفاقات، جالب و البته کاربردی هست.

۲٫ فایلی که من برای خودم ساختم بسیار ساده است. اما شامل بخش هایی هم هست که در خصوص ماه بعد چشم اندازهایی رو تصور میکنه. این کار به من کمک کرده تا بتونم چند عادت مثبت رو نهادینه تر کنم و چند عادت منفی رو تا حدی ملموس تر کنار بگذارم.

۳٫ مواجهه با خود: حداقل من تا مدت ها از مواجهه با خروجی که در زندگی داشتم میترسیدم. من در بیشتر زمان دانشجویی ام هر روز نوشتم. از کارهایی که کردم و شیوه ای که وقت گذروندم. چند سر رسید که پر هست از خاطرات عشق و عاشقی، خوش گذرونی در جمع های دوستانه، دغدغه های بی سر و ته و … . جدا از خوب و بد اونها، من دفاعی از اون عملکرد که اساس ش خوشوقتی و عیش بود ندارم. برای همین همیشه از مرور اونها وحشت دارم. برای همین این گزارش به من کمک میکنه که به مرور به سمت خودی پیش برم که حداقل چند سال دیگه با دید انتقادی برم به سراغ مرور کردنش نه با وحشت.

۴٫ احساس حرکت: گزارش من بر پایه تمی هست که من برای امسال م تعیین کرده بودم: موفقیت ها کوچک. برای همین موظف هستم که اونها رو محقق کنم و هر ماه ثبت کنم. این فایل در عین سادگی بهم کمک کرده تا بتونم نسبت به جهتی که حرکت میکنم نگاه شفاف تری داشته باشم و البته متعهد تر هم باشم.

 

قطعا ساخت چنین فایلی بسیار ساده و در حد چند کلیک در اکسل از شما وقت میگیره(خصوصا نمونه من که بسیار ساده ست و من هنوز فرصت نکردم ارتقائش بدم). اینکه برای دانلود در اینجا قرارش دادم و ازش گزارشی نوشتم صرفا ایجاد انگیزه برای شروع پرکردن گزارش ماهانه شخصی هست. میشه سوالات بسیار بهتری مطرح کرد و حتی به نظرم میشه رفت سراغ پارامترهای کمی در  کنار پرسش های کیفی. مثلا اینکه چقدر پس انداز دارید و ماهی چقدر بهش اضافه میکنید؟ چند کتاب و چه کتاب هایی خوندید در این ماه و چندتا برای ماه دیگه در نظر دارید؟ چند پست وبلاگ نوشتید در این ماه و چند پست دیگه قصد دارید بنویسید در ماه بعد؟ و …

 

توضیحات تکمیلی

نکته: من تاکید میکنم بنا بر حوصله و وقتی که برای پر کردن یک گزارش ماهانه دارید، بخش ها و سوالات دیگه ای بهش اضافه کنید یا حتی کم کنید. گفتم که خودم قصد دارم سوالات کمی رو هم از این ماه به گزارش اضافه کنم. به نظر فارغ از سادگی این گزارش، ارزشش روز زمانی که یک ماه بعد یا ماه ها بعد برای مرور کردن به سراغش میاید بیشتر و بهتر درک میکنید.

دانلود فایل

بخش اول: عادت‌های مثبت

این بخش در ستون سمت راست چند عادت مثبت به طور تیتر وار نوشته شده. این عادت ها تا وقتی که احساس کنید هنوز در شما نهادینه نشدن همچنان در لیست باقی هستند. مثلا من در اولین فایلی که در فروردین پر کردم، لیستی از عادت های مثبتی که میخواستم تمرین شون کنم رو نوشتم. بعضی از اونها رو بعد از چند ماه با عادت دیگه ای جایگزین کردم، چون احساس کردم که دیگه لازم نیست بهم یادآوری بشه و بعضی هاشون مثل پس انداز کردن هنوز در من نهادینه نشده و من کماکان این عادت مثبت رو ندارم. جلوی هر “عادت مثبت” یک بخش خالی هست. تو این بخش شما گزارش کیفی مینویسید از عملکردی که در خصوص این عادت مثبت در ماه اخیر داشتید.

 

بخش دوم: سوالات کوتاه

این سوالات بسیار شخصی هستند. تیترهایی که من انتخاب کردم کلی و بر اساس دغدغه های خودم هست. ممکن هست شما ملاک های ارزیابی خیلی بهتری داشته باشید که میشه با اینها عوضش کرد. من سعی کردم سوالاتی انتخاب کنم که برای پاسخ بهش مجبور باشم به بعضی رخدادها اشاره کنم. من برای اینکار یک انگیزه شخصی دارم و چیزی نیست که کس دیگه ای رو هم بهش تشویق کنم. من حافظه خوبی در به یادآوری جزئیات و اتفاقات ندارم. هرچند که روندها رو به نظر خودم خوب به یاد میارم، اما در مورد بلوک های مصداقی که پرکننده اون خاطرات هستند، فراموش کارم. این بخش به من کمک میکنه بفهمم مصداق های تلخی و شیرینی اتفاقات برام چی بوده؟ چه چیزهایی رو در خودم دوست داشتم و چه چیزهایی رو دوست  داشتم زودتر تغییر بدم؟ و در نهایت اینکه، به تم امسالم که موفقیت های کوچک هست چقدر متعهد بودم؟

 

بخش سوم: یک نوشته کوتاه و یک عکس

انگیزه من از بخش نوشته کوتاه، ایجاد فضای بدون سوال و جواب برای نوشتن هر احساسی هست که دارم. اینکه فارغ از کم و کیف قضیه، چه حسی در پایان ماه دارم و با چه حسی دارم ماه جدید رو شروع میکنم؟ یادمون نره که، ماه و سال تنها مرزهای زمانی هستند و معنای ذاتی ندارند، اما شاید بتونن به ما کمک کنند که خودمون رو  بر مبنای اونها دقیق تر ارزیابی کنیم. 

بخش “عکس” یکی از دوست داشتنی ترین بخش ها برای من هست. این هم یک تصمیم شخصی ست که شما میتونید کنارش بگذارید. من هم در طول ماه با گوشی موبایلم عکس میگیرم. ممکنه عکس از سفر، دورهمی با دوستها، یک کتاب تازه که باهاش آشنا شدم و یا مثلا اتفاق تلخ یا شیرین اون ماه باشه. برای منی که اهل مرور کردن عکس های گذشته نیستم، خیال میکنم یک دونه عکس از هر ماه برای ثبت در زندگی م کافی باشه. اگر شما بیشتر میپسندید عکس های بیشتری بذارید.

 

پی نوشت:

خوشحال میشم اگر ایده ای برای بهبود این فایل دارید و یا چنین عادتی رو از قبل داشتید، چه به صورت خصوصی و چه به صورت کامنت در اینجا بهش اشاره کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *