مراقب باشیم کجا کار میکنیم

ماجرای اول:

چند وقت پیش دوستی از من خواست تا وقت بگذارم و به یکی از دوستانش مقدمات Google Adwords را آموزش بدهم.

از آنجایی که از آموزش چیزی که بلد هستم لذت میبرم از آن شخص دعوت کردم تا در یک جلسه، مقدمات ساخت یک کمپین را با هم مرور کنیم.

برای اینکه آموزش موثرتری داشته باشم هم، تصمیم گرفتم مستقیم به سراغ تعریف یک کمپین تستی بروم.

وقتی به مرحله ای رسیدیم که بایستی یک سری کلیدواژه اولیه را به کمپین اضافه کنیم از او خواستم تا چند مثال از کلیدواژه‌های (Keywords) بازاری که درآن مشغول است را مثال بزند.

وقتی به اینجای کار رسیدیم احساس کردم علاقه چندانی به این موضوع نشان نمیدهد و ترجیح میدهد من کلیدواژه ها را پیشنهاد بدهم.

کنجکاوی من ادامه پیدا کرد تا فهمیدم که دوست ما در بستری مشغول به کار است که این روزها نام و نشان خوبی ندارد.

این را از آنجا فهمیدم که هدف کمپین تنها دریافت شماره تماس کاربر در یک لندینگ پر زرق و برق و زیبا بود که حتما مشابه آن را زیاد دیده اید و احتمالا میتوانید حدس بزنید که باقی ماجرا چیست و چرا دوست ما علاقه ای به این نداشت که بازگو کند در چه بازاری مشغول به بازاریابی است.

 

ماجرای دوم:

خاطرم هست به عنوان کارشناس SEO برای مصاحبه کاری به شرکتی رفته بودم. دفتر شرکت طبقه ۸ام یک برج بسیار شیک در میرداماد تهران بود.

مصاحبه کاری با چند پرسش معمولی شروع شد و با یک تست ادامه پیدا کرد.

مصاحبه کننده گفت ما برای ارزیابی مهارت و دانش شما در خصوص جستجوگر گوگل یک Case مطرح میکنیم و شما وقت دارید تا چند روز آینده تمامی پیشنهادهای خود در این زمینه را در قالب یک پروپوزال به ما ارائه کنید.

سوال این بود: فرض کنید کاربر نام یکی از محصولات شما را در گوگل جستجو میکند و نتایجی که در صفحه اول به کاربر نشان داده میشود مطابق با استراتژی سازمان نیست. امکان سنجی کنید و بگویید برای جایگزین کردن این نتایج در صفحه اول گوگل چه برنامه ای دارید؟

بلافاصله پس از خروج از مصاحبه کاری لیست خدمات شرکت را جستجو کردم و در یکی از آنها نتیجه جالبی پیدا شد.

چندین خبرگزاری بزرگ و حتی چند کاربر در سایت هایی مثل ویرگول، جزئیات دقیقی از نحوه کلاهبرداری این شرکت در خدمت مذکور را ارائه کرده بودند! (شرکت ادعا میکرد تحت حمایت بخشی از دولت است و نوعی آزمون برای جذب کارجویان به محیط کاری برگزار میکرد و در قبال آن به قول خودشان پول ناچیزی از متقاضیان دریافت میکرد که با یک دو دو تا چهارتای ساده رقم میلیاردی میشد)

 

چرا باید مراقب باشیم که کجا کار میکنیم؟

نمیدانم شاید من آدم ترسویی هستم، اما حتی ترجیح دادم شماره تماس مصاحبه کننده را هم از گوشی موبایلم پاک کنم!

به لطف بستر دیجیتال و حافظه‌ی اینترنت، سابقه کاری ما به راحتیِ گذشته قابل پاک کردن یا ویرایش کردن نیست. برای همین در کنار دیگر فاکتورها برای انتخاب شغل و منبع درآمد شاید بد نیست به این پرسش هم فکر کنیم:

اگر کسی سالها بعد از من پرسید کجاها مشغول به کار بودی؟ چه بخش هایی از رزومه ام را با افتخار و جزئیات بازگو میکنم و از گفتن چه بخش هایی حس بدی به من دست میدهد و یا حتی احساس خطر میکنم؟

احساس میکنم این روزها که خبر ورشکستگی های بزرگ، کلاهبرداری بعضی از کسب و کارها و فساد و پول‌های کثیف در برخی از بخش های اکوسیستم استارتاپی به طور رسمی و غیر رسمی شنیده میشود بایستی بسیار و بسیار مراقب بود.

به هرحال کسانی که میتوانند از این مملکت چیزی جدا کنند و ببرند لابد راه های خروج از این منجلاب را هم خوب بلد هستند و میدانند چطور بایستی فرار کرد.

وقتی کسی پولهای کثیف را جمع کرد و بُرد، تنها چیزی که باقی میماند بدنامی برای آن صنعت و شرکت است. و چیزی که برای باقی همکاران میماند، لکه هایی پاک نشدنی در سابقه حرفه ای آنهاست.

خلاصه دغدغه ام این بود که در شرایط موجود بایستی بسیار بیشتر از قبل دقت کنیم که کجا کار میکنیم و با چه کسانی عکس یادگاری میگیریم.

 

6 دیدگاه برای “مراقب باشیم کجا کار میکنیم

  1. سلام رفیق
    به نظرم انتخاب شرکتهای قدیمی، باسابقه و خوشنام میتونه انتخاب بهتری باشه. شخصا چون چند بار برای راه اندازی استارتاپ و یا کسب و کار نوپا تلاش کرده بودم میدانستم که بنیه و آینده ی چنین شرکتهای ضعیفی است حتی اگر پیشنهادشون جذاب و اغواکننده باشه به همین خاطر چندسال پیش که دنبال کار میگشتم سعی کردم کلاسیک ترین شرکت ممکن رو پیدا کنم و جلوی هوس خودم رو بگیرم. شرکتی که من در اون کار میکنم منضبط، خشک و دارای ساختار شدید هرمی است یعنی به معنی واقعی کلمه کلاسیک است و ساختار مسطح ندارد . اکنون پی برده ام که انتخابم اشتباه نبوده و با روحیات من نیز همخوانی دارد. البته پیش تر در یک شرکت نه چندان خوشنام کار کرده ام و حدود ۶ ماه زجر کشیدم تنها کاری که توانستم بکنم تسویه حساب نصفه نیمه با شرکت و فرار از اونجا بود. البته مدیریت شرکت تلاش میکرد من را بیشتر نگه دارد و بیگاری بیشتری از من بکشد و بهانه اش این بود که تو باید بمونی تا شخص دیگری جای شما بیاد و کار تموم نشده و …. در حالیکه به نصف تعهدات مالی خودش هم عمل نکرده بود. در چنین شرایطی من هم اونجا رو ترک کردم و به یاوه های بی اساس مدیر شرکت گوش ندادم. مدیریتی که با ماشین چند صد میلیونی جلوی ما ویراژ میداد و پول سه ماه کارگر رو عقب انداخته بود. مدیری که با چرب زبانی از دست وزیر و استاندار و تمام مقامهای دولتی لوح کارآفرین برتر و مخترع و هزار کوفت دیگر گرفته است ولی بی شک یک کلاش و کلاهبردار به تمام معنی است شبیه همون مقامهای دولتی که بهش جایزه میدن.

    1. این هم بحث جالبیه فواد
      برعکس تو برای من کار کردن تو چنین محیط هایی بسیار سخت هست (منظورم کسب و کار با روش مدیریت کردن کلاسیکه)
      ولی از نظر امنیت شغلی شاید حق با تو باشه.
      به هرحال اینها شرکتهای ریشه دارتری هستند
      فواد به نظر من آدم اگه تو یه کسب و کاری باشه و حتی اون کسب و کار شکست بخوره ایرادی توش نیست.
      نهایتا میذاری پای اینکه تو و دیگر آدم های این شرکت نتونستید تو بازار زنده بمونین
      و این اتفاقا بد نیست.
      نشون میده این تیم یا این بیزینس مدل یه ایرادی داشته که نتونسته زنده بمونه.
      ولی بعضی کسب و کارها ویترین پرزرق و برقی دارند
      و برای آدم هایی که اونجان این توهم رو ایجاد میکنن که راستی راستی تلاش اونهاست که داره به درآمد تبدیل میشه(نه رانت و نه پول کثیفی که داره میاد تو بیزینس)
      درحالی که اصلا معلوم نیست هیئت مدیره سال دیگه هم سرکاره یا نه تو دادگاهه یا داره از کشور فرار میکنه.
      به نظر من یه چیزی رو میشه ملاک قرار داد
      آدم از خودش بپرسه مثلا اگه تو یه کشور اروپایی یا آمریکایی بودم هم این بیزینسی که توش هستم امکان فعالیت داشت؟

  2. درود بر پوریای عزیز
    بسیار ممنونم که تجربیاتت رو با ما به اشتراک می ذاری
    تجریبیاتت برای همه رفقات ارزشمند هست
    خودت ارزشمند تر
    شاد و پیروز باشی

  3. “چرا باید مراقب باشیم که کجا کار میکنیم؟
    نمیدانم شاید من آدم ترسویی هستم، اما حتی ترجیح دادم شماره تماس (مصاحبه شونده) را هم از گوشی موبایلم پاک کنم!”
    مصاحبه کننده صحیح است. که داخل پرانتز قرار داده ام.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *