ترفند ساده‌ی بدهکار نگه داشتن

در حوالی محل زندگی من یک سوپرمارکت جالب وجود دارد. صاحب سوپرمارکت از آن فروشنده های قهار است که همیشه در آستین چند ترفند برای وفادار ساختن اهالی محل به فروشگاه دارد. یکی از ترفندهای جالب او چیزی است که در ادامه آن را تعریف میکنم و من اسمش را گذاشته ام بدهکار کردن مشتری.

بدهکار کردن مشتری در فروش البته ترفند جدیدی نیست، اما چیزی است که ممکن است شما آن را به راحتی با مفهوم “احترام گذاشتن” یا مفاهیمی این چنینی اشتباه بگیرید و در واقع پا در تله آن بگذارید.

برای مثال وقتی شما از روبروی سوپرمارکت مذکور رد میشوید، این مرد میان سال با موهای جوگندمی و اندامی نه چندان سبک، از پشت دخل بلند میشود و یک تعظیم تمام و کمال از پشت شیشه به شما تحویل میدهد!

منظره شگفتی است!

نظر من را بخواهید، ترجمه این حرکت نمایشی چیزی شبیه این است:

حالا ببینم باز روت میشه بری اون سوپری بغلیه یا نه!

اگر کمی دقت کنید یا در مواجه با فروشنده های غیرحرفه ای کمی حساس تر باشید، حتما نمونه هایی دیگری از این بدهکار ساختن را مشاهده میکنید. بعضی از فروشنده ها موبایل یا لباس این بدهکار کردن مشتری را خوب بلد هستند.(با حفظ احترام به همه فروشنده های با اخلاق)

مثلا ممکن است شما چند پیراهن را برای پوشیدن و تست کردن از جعبه در آورده باشید و به بعضی از آنها با قطعیت نه گفته باشید.

ترفند اینجا این طور عمل میکند که فروشنده تا لحظه رفتن شما هیچ کدام از پیراهن ها را به قفسه باز نگرداند و نگاه نسبتا سنگینی هم روی شما باشد. این حجم از لباس امتحان کرده روی میز به نوعی شما را نسبت به زحمتی که به فروشنده داده اید و وقتی که او برای شما صرف کرده بدهکار میکند.(به نقل از یک فروشنده لباس)

در دنیای خارج از خرید روزانه و لباس و اسمارت فون و … هم به نظر کسانی هستند که سعی میکنند پیوسته شما را بدهکار نگه دارند.

برای مثال رفتار عده ای از کارفرماها با کارآموزان یا کارمندانی با مهارت های خوب اما تجربه کاری کم، گاها این چنین است.(گاهی) هستند مدیرانی که برای پوشاندن ضعف های مربوط به حداقل حقوق نیروی انسانی، از ترفند بدهکار نگه داشتن استفاده میکنند.

ترفند بدهکار نگه داشتن در اینجا این طور کار میکند که مثلا مدیر شما چون نمیخواهد یا نمیتواند آنچه که شما مستحق آن هستید را بپردازد، دست پیش گرفته و دائم با عنوان کردن مسائل جایگزین سعی در بدهکار نگه داشتن شما نسبت به سیستم میکند.

در چنین مواقعی، شما جملاتی از این دست خواهید شنید:

ما در حال سرمایه گذاری روی تو هستیم.

قرار هست همه ما با هم رشد کنیم، پس صبور باش.

ما به جوون ها فرصت میدیم. چند سال اول کار توقع خاصی نداشته باش.

داریم بیمه ت رو رد میکنیم. (جمله پنهان: پس معترض نباش که چرا دو ماهه حقوق نگرفتی)

همچنین در این مواقع اراجیفی در خصوص خوب و خوش بودن محیط کار(ببین در عوض چقدر محیط کارمون خوبه!)، راه دادن شما به برخی جلسات بزرگ، بزرگ نمایی لطف‌های کوچک، سپردن کارهای حساس به شما(مثلا ریسک حمل یک چک چند صد میلیونی به بانک و به حساب گذاشتن آن) و … مطرح میشود که اغلب از مصادیق بدهکار نگه داشتن شماست.

البته نظر من این نیست که هربار این جملات را شنیدید حمل بر این بدانید که قرار است مدیری شما را فریب بدهد، اما من معتقدم این جنس از موقعیت ها به احتمال زیاد عاقبت یکسانی دارد.

در دوستی و روابط انسانی هم تا دلتان بخواهد از این موارد هست.

برای مثال همه ما دوستانی داریم که هرچندوقت یکبار با یک تماس تلفنی یا یک پیام مفت در تلگرام، مکررا این مساله را به شما یادآوری میکنند که چقدر شما بی معرفت یا چقدر بی توجه هستید! و چقدر این بار سنگین حال و احوال پرسی و زنده نگه داشتن دوستی دارد دائم روی دوش های نحیف این بزرگوار سنگینی میکند.

در واقع اگر تا به امروز این افراد را از لیست آدم های دور و برتان حذف نکرده اید و یا یک بار پشت تلفن هرچیزی که دلتان خواسته را بار چنین آدمی نکرده اید، احتمالا باز هم در تله بدهکار ماندن نسبت به او گیر کرده اید.

حرف را خلاصه کنم.

به نظر من همه ما حتی اگر تابحال به این موضوع به این شکل نگاه نکرده باشیم باز هم حال ناخوش بدهکار شدن نسبت به دیگران را تجربه کرده ایم.

نتیجه اول اینکه تاجایی که میتوانیم با رفتارمان یا حتی با سکوت کردن، کسی را بدهکار خود نکنیم. خصوصا اگر از بودن کسی لذت میبریم یا به او نیاز داریم و نمیتوانیم آنچه مستحق لطف اوست را جبران کنیم، لازم نیست با چنین ترفند ناخوش آیندی او را همچنان در نزدیکی خودمان نگه داریم.(چه مشتری باشد، جه یک دوست)

و نتیجه دوم اینکه در شرایط مثل این سعی کنیم در بازی افرادی که قصد دارند پیوندشان با ما را با چنین مکانیزمی حفظ کنند، وارد نشویم و یا اگر مبتلا هستیم به آرامی از زیر بار طلبکاری آنها کنار برویم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *